IIFYM - flexibel diëten

CONTACTGEGEVENS

 

 

On Healthy Ground

Merit van Muijlwijk

 

Adres

van Zuylen van Nijeveltstraat 179

2242 LD Wassenaar

 

info@onhealthyground.nl

www.onhealthyground.nl

 

KvK nummer 66109825

BTW nummer 1363.51.311.B.01

 

© 2016 On Healthy Ground

SOCIAL MEDIA

 

If It Fits Your Macro's - Flexibel diëten

 

If it fits your macros (afgekort IIFYM), ook wel flexibel diëten genoemd, is een manier van eten waarbij je kunt eten wat je wilt zolang je je maar houdt aan de voor jou benodigde dagelijkse hoeveelheden kilocalorieën en de juiste verdeling van de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten).

 

Wil je met IIFYM afvallen of spiermassa opbouwen, dan bepaal je eerst hoeveel kilocalorieën, eiwit, vet en koolhydraten je dagelijks nodig hebt om je fysieke doel te bereiken. Met welke producten je deze hoeveelheden invult, is vervolgens helemaal aan jou. Je kunt dus eten wat je lekker vindt, mits je niet onder of boven de limiet uitkomt. Bij de koolhydraten kun je bijvoorbeeld kiezen voor fruit, groenten, brood, crackers, pasta en rijst, maar ook voor snoep, koekjes en ijs. Het gaat om de totale hoeveelheid energie en macronutriënten; de voedingsmiddelen die je hiervoor gebruikt doen er in principe niet toe. IIFYM geeft je veel vrijheid en legt qua voeding niet veel beperkingen op. Het is een simpele, flexibele en relatief makkelijke manier van diëten die voor veel mensen goed vol te houden is.

 

Als voedingsdeskundige én voorstander van goede voeding, wil ik echter wel benadrukken dat IIFYM geen vrijbrief is om elke dag junkfood te eten. Voor je fysieke doel is dit geen probleem, maar voor je gezondheid uiteraard wel. Gezonde basisvoeding is dan ook bij mij het uitgangspunt. Met een gezonde basisvoeding krijg je alle nodige voedingsstoffen (zoals vitamines, mineralen en vezels) binnen, waarbij je ruimte overhoudt voor dingen die jij lekker vindt. Ook hierbij ga ik bij mijn adviezen uit van de 80/20 regel: 80% van je voeding bestaat uit voedzame producten als groenten, fruit, granen en zuivel, en de overige 20% kun je invullen met lekkere en eventueel minder gezonde dingen als hagelslag of een handje chips.

 

Spreekt deze methode je aan, dan is het wel van belang te benadrukken dat je consequent en nauwkeurig alles noteert wat je eet en drinkt. Zolang je je hieraan houdt, zul je gegarandeerd je doel halen en behouden. Er zijn allerlei apps in omloop die het je hierbij makkelijk maken, zoals MyCalorieCoach of MyFitnessPal.

 

Werkwijze IIFYM:

Ik stuur je een uitgebreide vragenlijst toe en vraag je een week lang je voeding en drank op te schrijven. Daarna volgt een intake gesprek. Aan de hand van deze informatie maak ik een persoonlijk voedingsplan inclusief berekening van jouw energieverbruik en verdeling van de macronutrienten, gebaseerd op jouw persoonlijke doelen en behoeftes. Ook krijg je indien gewenst voorbeeldmenu’s en recepten, een voedingsmiddelenlijst en tips. Afhankelijk van jouw wensen en doelen, volgen één of meer vervolg consults of een coachingstraject.

 

Voor de tarieven klik hier