CrossFit, hype of blijvertje?

CROSSFIT, je kan er bijna niet meer om heen de laatste tijd. De CrossFit boxen schieten als paddestoelen de grond uit. In juli afgelopen jaar trok ik ook de stoute schoenen aan en stapte ik voor het eerst naar binnen bij onze lokale box Steel Train CrossFit. Gewoon uit nieuwsgierigheid, om eens te kijken wat het precies inhoudt.  En stiekem hoopte ik natuurlijk dat het ook iets voor mij zou zijn. Ik kan je nu, een half jaar verder, zeggen dat dit mijn ‘ouderwetse’ trainingsroutine ernstig in de war heeft geschopt. I am completely hooked! 

Ik dacht van mezelf dat ik na jaren van fitness, hardlopen en nog wat andere sportieve bezigheden best fit was, maar zelfs wanneer je net als ik voorheen 4 dagen per week in de gym te vinden was en zeer regelmatig aan hardlopen deed, de intensiteit van CrossFit is echt, maar dan ook echt next level, waardoor je binnen één les al ontdekt dat je toch niet zo fit bent als je misschien dacht. Bij CrossFit ga je keer op keer helemaal stuk. Maar dan ook écht. Durf jij nog?! Als dit je niks lijkt, hoef je niet verder te lezen 🙂

CrossFit heeft, naast dat het erg leuk en uitdagend is, veel voordelen. Het maakt je beresterk, topfit en gezond. Wat is het precies, wat zijn mijn ervaringen tot nu toe, en is het misschien ook iets voor jou?

Definitie van CrossFit

‘Constantly varied functional movements performed at high intensity’. Dat is waar CrossFit voor staat. Dit is de definitie die je overal tegenkomt: CrossFit is een manier van fitness die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert in één trainingsvorm. Gedurende de training worden functionele bewegingen op een gevarieerde manier in een hoge intensiteit zo snel mogelijk uitgevoerd. De filosofie achter CrossFit is om niet te specialiseren in één specifiek sportonderdeel omdat dit tot een eenzijdige fysieke ontwikkeling zou leiden.

Functionele oefeningen

In tegenstelling tot fitness bij de traditionele sportschool, wordt er geen gebruik gemaakt van machines. Je traint enkel met lichaamsgewicht en losse materialen, zoals touwen, barbells, ringen, pull-up bars, medballs en kettlebells. De oefeningen bestaan voornamelijk uit natuurlijke menselijke bewegingen zoals duwen, (op)trekken, stoten, werpen, tillen, hurken, springen, klimmen, roeien en rennen. Hierbij gebruik je meerdere gewrichten en spieren voor één beweging, de zogenaamde compound oefeningen.

Gevarieerde trainingen

CrossFit doe je in steeds wisselende kleine groepen van ca acht tot tien personen, onder begeleiding van een gecertificeerde trainer. De trainingen of WOD’s (workout of the day) wisselen van dag tot dag. Zo krijgt de verveling geen kans om toe te slaan en train je steeds andere spieren waardoor je ze blijft verrassen. Je wordt er functioneel fit van en bouwt zowel kracht als conditie op. Pas kort van te voren, of soms zelfs vlak voordat de training begint, hoor je welke training er komt. Er zullen altijd oefeningen tussen zitten die je geweldig vindt maar ook oefeningen die je verschrikkelijk vindt. Juist dat maakt je als sporter sterker, zowel fysiek als mentaal.

Hoge intensiteit

De trainingen hebben altijd een vaste structuur. Er wordt begonnen met een warming-up met daarin vaak stretch oefeningen. Daarna volgt vaak een stukje techniekles waarin de oefeningen uitgelegd worden en er geoefend wordt zodat er goed en veilig getraind wordt. Hier zit ook vaak het zoeken naar je maximale kracht in. Na het techniekonderdeel volgt een zeer intensieve WOD van tussen de 10 en max 30 minuten. Onder de WOD’s zijn er verschillende varianten, bijvoorbeeld deze:

RFT: Rounds for time

Hierbij is het de bedoeling dat je een gegeven aantal rondes binnen de genoemde tijd afrondt.

AMRAP: As many rounds as possible

Hierbij probeer je de WOD zo vaak als je kunt uit te voeren. Hierbij gaat het niet om tijd maar om hoe vaak je de serie oefeningen kunt uitvoeren.

EMOM: Every minute on the minute

Hierbij voer je een gegeven aantal herhalingen uit van één of een serie oefeningen. Ben je klaar, dan houd je rust tot de volgende minuut begint en dan doe je dezelfde of de volgende oefening uit de serie.

Whiteboard & Sugarwod

De WOD’s inclusief alle scores worden dagelijks op het whiteboard geschreven. Dit maakt dat er toch best een aardig competitief element in zit. Naast jezelf iedere keer willen verbeteren wil je ook graag bovenaan bij de scores eindigen. Alhoewel het behouden van vorm en correcte en veilige uitvoering altijd het belangrijkste is. Alle scores kunnen worden bijgehouden in de Sugarwod app. Je kunt daarin tijden, hoeveelheid gewicht en reps vergelijken met vorige trainingen of die van je CrossFit buddies, waardoor een groot competitief element ontstaat. Erg motiverend natuurlijk, strijden tegen jezelf en anderen. En ik kan je verzekeren dat de PR’s niet van de lucht zijn. Je wordt erg snel sterker en fitter.

 

WOD voorbeeld, met de termen

Onderstaand de aankondigingen op Facebook van de WOD van de volgende dag:

De WOD van deze dag bestaat uit:

A) het oefenen van een pull up. Wanneer je jezelf nog niet op kan trekken kan je deze practice schalen naar jouw eigen niveau. Je kan dan elastieken van verschillende diktes gebruiken of je kan mbv een box jumping pull ups doen. Wanneer alleen je eigen gewicht geen uitdaging meer is kan je extra gewicht gebruiken. Dus voor ieder niveau wat wils! Je doet hier 4 setjes van 5 reps (repetitions).

B) De workout in de vorm van een 16 minuten durende EMOM: Every minute on the minute.

Hier betekent dit:  1e minuut 20 wall balls (je maakt een squat met een bal van een bepaald gewicht en gooit deze boven de lijn tegen de muur en vangt hem weer op, 2e minuut 50 DU’s (double unders), touwtje springen 2 keer onder je door, te schalen naar 90 keer touwtje springen met 1 keer onder je door (singles), 3e minuut 20 pull ups op de manier die past bij jouw niveau, 4e minuut rust. Dit doe je 4 keer achter elkaar.

Community & Social spot

CrossFit is meer dan een sport, het is een hele community. Dat maakt het ook anders dan een groepsles of fitness-sessie bij de gym. Waar je in de gym vaak alleen traint of mensen met oordopjes in ziet trainen, is de CrossFit box echt een plek waar je ook voor de gezelligheid komt.

Iedereen kent elkaar, moedigt elkaar aan en geeft high-five’s na afloop. Bij CrossFit is het teamgevoel dan ook belangrijk, terwijl je tegelijkertijd ook je eigen prestaties verbetert. Dat zorgt voor supermotivatie. Bij Steel Train CrossFit zijn er behalve eigenaar/trainer Erik nog 2 andere trainers Kyra en Victoria die er iedere training een feestje van maken en je meer dan welkom laten voelen.

Crossfit vs traditioneel fitness, voor- en nadelen…

1) Gym’s hebben vaak hele ruime openingstijden. Bij CrossFit zijn de WOD’s echter op vaste uren, waardoor het lastiger is om in je dagelijks leven in te plannen. Daarnaast hebben CrossFit boxen vaak maar een beperkt aantal uren in de week de ruimte om tussen lessen door voor jezelf aan de slag te gaan (Open Gym).

2) In vergelijking tot de gewone gym is CrossFit best prijzig. Bij Steel Train Cross Fit bijvoorbeeld kan je kiezen uit een abonnement van 2 keer in de week trainen voor € 62,50 per maand en onbeperkt trainen voor € 82,50 per maand. De relatief hogere prijs komt doordat je traint in kleine groepen die altijd worden gegeven door een gecertificeerde CrossFit trainer.  En dat heeft logischerwijs een prijskaartje.

3) Na een tijd trainen in de gym heb je vaak geen echte spierpijn meer. Dat is bij CrossFit wel anders. Je wordt er iedere keer aan herinnerd dat je je uit de naad hebt gewerkt en je eigen grenzen hebt verlegd… Dus hou je niet van spierpijn, dan is CrossFit niet zo’n goed idee voor jou.

4) De meeste mensen plannen hun trainingsweek in de traditionele gym vaak op basis van fullbody of split-schema’s die ze meerdere weken achter elkaar volgen. Bij CrossFit komen de WOD’s echter pas de avond van te voren online, waardoor je pas laat weet wat je de volgende dag gaat doen. Als je gewend bent de week te plannen en in te delen op basis van spiergroepen is dat echt wel even aanpassen. Je moet je daarnaast van te voren inschrijven voor de lessen om jezelf te verzekeren van een plekje. Zomaar binnenlopen kan niet. 

 

 

 

 

5) CrossFit is allesbehalve routinematig. Elke training is weer een totaal nieuwe uitdaging. Je hebt hierdoor nooit het idee dat je weer hetzelfde aan het doen bent als de week ervoor. De oefeningen wisselen per dag zodat je spieren constant getriggerd worden en de verveling niet snel toe zal slaan.

6) Al vanaf dag 1 merk je dat je je eigen grenzen gaat verleggen, zowel mentaal als fysiek. Je kan meer dan je denkt en dat zul je ervaren. CrossFit zal je net dat beetje meer pushen om verder te gaan en niet op te geven wanneer het zwaar wordt. Tijdens een WOD zoek je voortdurend je grenzen op. Je gaat altijd naar huis met het gevoel dat je écht wat hebt gedaan. Dit zal ook te merken zijn aan je fitheid en conditie die door de hoge intensiteit aanzienlijk toenemen.

7) Je lichaam verandert positief op alle fronten. Wil je zichtbare spieren? Start met CrossFit! Je wordt leniger, gespierder en sterker dan voorheen en dat uit zich zichtbaar. Doordat je functioneel je hele lichaam traint word je beresterk en kan je binnen de kortste keren jezelf optrekken of een handstand pushup doen. Impressive toch?! Er is wel een kleine vervelende bijkomstigheid…je krijgt blauwe plekken van het touwklimmen, van de ring dips, van de kettlebell snatches, en blaren van de pull ups en de Toes to Bar?

8) CrossFit kan je overal in de wereld doen. De basis is hetzelfde. Heb je in Nederland ervaring opgedaan met de oefeningen en de manier van trainen, dan kan je overal meedoen. Dus ben je op reis, google een CrossFitbox in de buurt en je kan je aanmelden voor een WOD. Handig toch? Zo heb ik in de zomervakantie in Italië een paar weken meegetraind met de lokale Romeinen 🙂

En dan…wat vind ik er van en is het misschien ook iets voor jou?

Wat ik in het begin al zei, ik ben ‘verslaafd’ geraakt aan CrossFit in dit halfjaar. Eigenlijk al na de eerste keer 🙂 Trainen bij STCF is gezellig, heel hard werken en nooit saai. Het komt best wel eens voor dat ik op Facebook de aankondiging van de WOD van de volgende dag zie en denk “ohhh nee! hier heb ik echt geen zin in” maar toch ga ik. Er zitten altijd trainingen tussen die minder leuk zijn, maar 1 ding is zeker je wordt er altijd sterker van en ook al zijn ze minder leuk, uiteindelijk ben je achteraf trots en blij dat je het gedaan hebt. Als ik eens een week wat minder kan dan baal ik er echt van. Of, als ik op Facebook een superleuke WOD aankondiging zie, en ik ben niet ingeschreven of de WOD is al volgeboekt, dan baal ik ook. Dus om terug te komen op de vraag in de titel. Voor mij is CrossFit een blijvertje!

Heb ik je nieuwsgierig gemaakt? Wil jij ook fitter, gezonder en heel veel sterker worden? Dan is CrossFit zeker iets voor jou, ongeacht je niveau. De indruk leeft vaak dat CrossFit te pittig is voor beginners, maar alle trainingen worden aangepast aan jouw eigen niveau. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan de juiste techniek om een oefening uit te voeren, dus je hoeft niet bang te zijn dat je meteen een gewicht van 100 kg hoeft te liften. Door de kleinere groepsgrootte krijg je goede begeleiding, waardoor de kans op blessures klein is. Kortom, iedereen kan meedoen: of je nu jong, oud, beginner of gevorderd sporter bent.

Heb je nog aanvullende vragen? Laat me weten… 

Woon je in de buurt van Wassenaar en wil je een keer een proefles doen of het 4-weekse introductieprogramma van Steel Train CrossFit volgen, meld je dan aan via de website: http://steeltraincrossfit.nl   Wil je op zoek naar een box in jouw buurt of op vakantie: https://map.crossfit.com

CrossFit, hype of blijvertje?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven