Eiwitrijke kwarkpannenkoekjes met blauwe bessen

Wat is er nou heerlijker dan ontbijten met pannenkoeken?! Niks, inderdaad ? Vandaag op mijn blog nog zo’n makkelijk recept dat ik heel vaak gemaakt heb, maar eigenlijk nooit hier heb geplaatst. Het zijn pannenkoekjes op basis van kwark of yoghurt en een schepje eiwitpoeder en bevatten daardoor een stuk meer eiwitten dan gewone pannenkoeken. Door de eiwitten geven ze je een goed verzadigend gevoel. Een heerlijk, verantwoord ontbijtje dus waar je een groot deel van de ochtend op kan teren.

Deze pannenkoekjes zijn eiwitrijker dan gewone pannenkoeken doordat een groot deel van de bloem vervangen is door kwark of yoghurt. Kwark, kwark met een smaakje, Optimel kwark, gewone yoghurt, Griekse yoghurt, het kan allemaal, het is maar net wat je in huis hebt en wat je lekker vindt.  Welke soort je neemt, bepaalt natuurlijk wel voor een groot deel het aantal grammen eiwitten en vetten. Ik gebruikte in dit recept volle Griekse yoghurt. Wil je afvallen en dus minder kcal en vetten binnenkrijgen, dan kan je kiezen voor de 0% vet varianten. Ook kan je het ei desgewenst vervangen door vloeibaar eiwit. Daarnaast kan je natuurlijk ook variëren in de smaak eiwitpoeder die je gebruikt. Dit kan leuke smaaksensaties opleveren in combinatie met de topping…

Wat heb je nodig?

  • 80 gram kwark of yoghurt (ik gebruikte in dit recept Griekse Yoghurt 10%)
  • 30 gram speltbloem
  • 1 ei
  • 10 gram eiwitpoeder (ik gebruikte whey-eiwit met de smaak cookies & cream)
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 50 gram blauwe bessen
  • bakspray (ik gebruik meestal de PAM spray of de spray van de Body & Fitshop om mijn kcal wat te beperken)

Hoe te maken?

  • Mix de kwark met het ei
  • Voeg aan dit mengsel langzaam de bloem, het eiwitpoeder en bakpoeder toe tot het een egaal beslag is zonder klontjes
  • Roer voorzichtig de bessen erdoorheen zonder dat ze kapot gaan
  • Spray je koekenpan in en maak 4 hoopjes (ik gebruik hiervoor een juslepel) van ongeveer dezelfde grootte en een gelijk aantal bessen
  • Laat de pannenkoekjes heel langzaam garen voor ca 5-7 minuten tot de onderkant lichtbruin is en de bovenkant begint op te drogen
  • Draai ze voorzichtig om en bak de andere kant ook nog een paar minuutjes
  • Serveer en eet warm met een topping van fruit die jij lekker vindt

Eet smakelijk!! ?

Door het eiwitpoeder en de bessen zijn deze pannenkoekjes zonder topping ook al erg smaakvol, dus extra honing of siroop is mijn inziens niet nodig. Natuurlijk maakt een stukje fruit en/of wat noten het wel helemaal af ?

Voedingswaarden voor 4 pannenkoekjes (1persoon):

Kcal 358, koolhydraten 31,9 gram, eiwitten 22,2 gram, vetten 15,8 gram, vezels 4 gram

 

 

Eiwitrijke kwarkpannenkoekjes met blauwe bessen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven