Gezond(er) Sinterklaas

Sinterklaas betekent voor veel Nederlanders smullen van pepernoten, taaitaai, chocolade en stukjes banketletter. Pakjesavond heet niet voor niets ‘het heerlijk avondje’. Eens per jaar wat snoepgoed van Sinterklaas moet kunnen, maar wel met mate. En het ene strooigoed is het andere niet.

Taaitaai en echte ouderwetse pepernoten (die grote hoekige) zijn luchtig en bevatten relatief weinig calorieën. Voor schuimpjes geldt hetzelfde. Al zijn bakjes met mandarijnpartjes, wortels en stukjes oranje paprika net zo sfeervol en veruit het gezondst.

pepernoten

Minder gezonde keuzes

Gevulde speculaas, banketstaaf of (chocolade)kruidnoten bevatten veel meer calorieën. Chocoladeletters (melk en puur) staan aan kop: een letter van 100 gram lever zo’n 550 calorieën. Chocoladekruidnoten bevatten zo’n 500 kcal per 100 gram.

Houd de porties dus klein. Een handje kruidnoten (10 stuks) is een dagkeuze*. Dat geldt ook voor 5 chocoladekruidnoten.

Overzicht Sinterklaassnoep

Product Kcal Dag- of weekkeuze
5 pepernoten 46 dagkeuze
stukje taaitaai 71 dagkeuze
een schuimpje 10 dagkeuze
10 kruidnoten  (1 handje) 48 dagkeuze
5 chocoladekruidnoten 51 dagkeuze
speculaasje 48 dagkeuze
stukje marsepein (25 gram) 105 weekkeuze
blokje gevulde speculaas (25 gram) 120 weekkeuze
stukje banketletter (25 gram) 113 weekkeuze
klein reepje pure chocolade (25 gram) 133 weekkeuze

Tips om minder te eten

Het is goed om je van tevoren te bedenken wat je wilt eten. Daar kan je al op letten tijdens het boodschappen doen. Koop niet te veel en koop maximaal 2 verschillende soorten snoep. Ongemerkt snoep je meer als er veel schaaltjes met verschillende soorten snoep op tafel staan. Serveer het snoepgoed in kleine bakjes, dan merk je vanzelf dat er minder van gegeten wordt.

*Een dagkeuze is iets kleins: Een klein koekje, een waterijsje, een stukje chocolade, honing voor in de yoghurt of een eetlepel tomatenketchup. Grote eters, zoals tieners in de groei, kunnen maximaal 5 porties erbij nemen. Minder grote eters gaan uit van maximaal 3 tot 4 porties. Kinderen jonger dan 4 jaar hebben weinig ruimte voor dagkeuzes. Geef een jong kind eventueel een dagkeuze als beleg op brood, maar liever niet als tussendoortje.

Gezond(er) Sinterklaas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven