Maakt krachttraining je als vrouw mannelijk?

Steeds meer vrouwen zien het nut van krachttraining in. Om het lichaam te shapen, om zelfvertrouwen op te bouwen en hun lichaam sterker te maken. Het is zoveel meer dan het liften van een gewicht alleen. Waarom je als vrouw niet van het één op het andere moment een spierbundel wordt leggen we hieronder uit.

Waarom aan krachttraining doen?

Krachttraining zorgt voor de contouren en vormen waar veel vrouwen naar opzoek zijn aangezien de spieren voor de vorm zorgen. Denk hierbij aan ronde billen en afgetrainde benen. Kies voor grote oefeningen als: de squat, deadlift en de hip thruster. Kies tevens voor het gebruik van uitdagende gewichten waarin je het uiterste in jezelf naar boven haalt.

Stap uit je comfortzone, zodat je een progressieve overload creëert. Moeilijke term om mee aan te geven dat je jouw lichaam elke keer opnieuw een prikkel geeft die zwaarder is dan het lichaam normaliter gewend is. Je lichaam zal zich hierdoor telkens op een nieuw niveau willen aanpassen en dat betekent progressie.

Maar dan word ik toch enorm gespierd?

Je komt er als vrouw niet snel uit te zien als het stereotype bodybuilder. Het startpunt voor vrouwen om spiermassa op te bouwen ligt lager dan bij mannen, omdat mannen over het algemeen al gespierder ter wereld komen. Relatief gezien zouden mannen en vrouwen evenveel spiermassa kunnen opbouwen, maar in absolute zin zal zich dat qua uiterlijk niet snel zo tonen.
Als vrouw heb je bijvoorbeeld 60 kilogram vetvrije massa (o.a. spiermassa) en als man bezit je bijvoorbeeld 80 kilogram vetvrije massa. Zowel de vrouw als de man kunnen in potentie de spiermassa laten toenemen met bijvoorbeeld 20%. Relatief gezien is dat dezelfde hoeveelheid, maar in absolute zin betekent dit nog steeds dat de man in totaliteit meer spiermassa bezit en dat is dan ook qua uiterlijk te zien.

Op welke elementen kan ik mij het beste richten?

Hieronder in het kort een aantal tips die jou kunnen helpen om in de beste shape van je leven te komen:

1. Voeding is de belangrijkste determinant om af te slanken

Op het gebied van afslanken is voeding de bepalende schakel. Je haalt de meeste winst uit een op jouw afgestemd voedingspatroon. Voeding speelt de grootste rol in het creëren van een negatieve energiebalans en dus afslanken. In de basis moet je om af te slanken een negatieve energiebalans creëren. Niet sexy, wel de waarheid.

2. Gebruik krachttraining om je lichaam te shapen

Krachttraining gebruik je tijdens periodes van een negatieve energiebalans om spierweefsel te behouden en spierverlies te minimaliseren. De spieren moeten geprikkeld blijven om te groeien, want de spieren zorgen voor de vormen (ook bij vrouwen).

3. Cardio is simpelweg een ‘tool’

Cardio kan opgenomen worden in een trainingsschema met een cosmetisch resultaat als uitgangspunt, maar het is geen absolute noodzaak. Cardio, in welke vorm dan ook, kan een fijne afleiding zijn in periodes van stress, helpen bij het verbeteren van je conditie en je gezondheid én een bijdrage leveren aan het calorietekort wat je dient te creëren om af te slanken. Maar voor het shapen van je lichaam is cardio niet het belangrijkst.

4. Elke vorm van cardio heeft zijn plaats

Er is altijd veel discussie gaande over wat de beste vorm van cardio is om te doen (low-intensityhigh-intensity, etc.) Alle cardiovormen hebben hun plaats zo lang het matcht met de gegeven situatie. Iemand die moeilijk te been is, kan geen high-intensity cardio doen. De hersteltijd na een high-intensity interval training is ook weer langer. Allemaal zaken om rekening mee te houden. De tool moet matchen met het doel.

5. Neem jezelf niet in de maling

Vergeet niet dat de calorieën die je verbruikt tijdens de cardio niet de echte hoeveelheid calorieën zijn. Niet alleen omdat de apparaten vaak niet accuraat zijn, maar ook omdat je in de tijd dat je cardio doet, je normaliter ook calorieën zou verbruiken. Als je in een uur normaliter 60 calorieën verbruikt in rust en in datzelfde uur 300 calorieën hebt verbruikt door middel van cardio betekent dit dat je eigenlijk 240 ‘extra’ calorieën hebt verbruikt.

Bron: Personal Body Plan

Meer informatie en inschrijven met mij als coach: Dit wordt mijn coach

Maakt krachttraining je als vrouw mannelijk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven