Omgaan met je voeding tijdens je vakantie

De vakantie periode is weer aangebroken. Hoewel het fijn is om er even tussen uit te gaan, kan het soms lastig zijn om de balans te handhaven op het gebied van voeding, al helemaal wanneer jij je vetpercentage aan het verlagen bent. Hoewel we adviseren dat je ook op vakantie jouw doelen in je achterhoofd houdt, is het belangrijk dat je een manier vindt die werkt voor jou en je met een ontspannen houding van je vakantie kan genieten. Die alcoholische versnapering en dat ijsje ga je toch wel een keer nuttigen.
Dat is niet erg, er bestaan namelijk geen ‘slechte’ producten en het draait om het vinden van een balans. Hoe kan je dan toch op een relaxte manier van je vakantie genieten zonder dat dit een negatief effect heeft op je resultaat?

Zoeken naar perfectie is zoeken naar falen

Vaak gaat het zo: in het begin eet je voedingsproducten die jij in jouw hoofd het label ‘goedgekeurd’ hebt gegeven. Je bent gemotiveerd en het gaat je uitstekend af. Toch zijn er momenten dat de verleiding voor die cocktail of dat ijsje naar boven komt. In eerste instantie kan je dit wel weerstaan. Een moment van zwakte (zoals jij zelf over dit soort situaties denkt) zorgt er uiteindelijk toch voor dat je toch zwicht voor die cocktail of het toetjes buffet.

Op het moment zelf is het fijn, maar dit gevoel is van kortstondige aard. Doordat je eigenlijk het toetjes buffet wilde skippen en jezelf er geen toestemming voor had gegeven, zit je naderhand met een schuldgevoel en baal je enorm van jezelf. Je denkt dan “Ach, ik heb het nu toch al verknald, wat maakt het allemaal nog uit”. Vervolgens is de controle volledig zoek en neem je nog een extra portie (of twee). Je denkt dat je alles verpest hebt, nooit meer dat resultaat behaald en laat het er dus voor de rest maar bij zitten. Voor je het weet zitten die overtollige kilo’s lichaamsvet er weer aan en zelfs iets meer dan dat. Herkenbaar?

Op vakanties zijn dit soort situaties aan de orde van de dag. Laten we eerlijk wezen, je bent op vakantie om vakantie te houden. Hiermee willen we niet zeggen dat je nergens rekening mee moet houden, integendeel. We willen alleen zeggen dat de verleiding van die alcoholische versnapering of dat lekkere toetje toch gaat komen en je er kort of laat toch een keer aan toegeeft. Waarom constant een onnodig psychologisch gevecht met jezelf voeren als je het voor kan zijn en er controle op uit kan oefenen?

Het 80/20 principe voor flexibiliteit

Met het 80/20 principe kunnen psychologische situaties, zoals hierboven beschreven, worden voorkomen. Je leert flexibel te zijn in het maken van je keuzes zonder je er achteraf druk om te maken. Als basis van het voedingspatroon wordt voor minimaal 80% nutriëntrijke voedingsmiddelen geconsumeerd. Wat overblijft kan worden aangevuld met producten naar keuze, ook als deze minder nutriëntrijk zijn. Zolang je in een periode van 24 uur binnen de voor jouw gestelde hoeveelheid (calorieën, macro- en micronutriënten, vezels, etc.) blijft, kunnen die calorieën uit producten bestaan die je vanuit jouw gedachten als “minder goed” ziet.

Door dergelijke producten psychologisch gezien op een gecontroleerde manier in te passen binnen je eetpatroon ontstaan er geen schuldgevoelens en kan het tevens optimaal geïntegreerd worden binnen de vakantie zonder schade aan te richten aan het behalen van je resultaat. Je oefent nu controle uit over iets wat je in het dagelijkse leven ook al deed. Toen deed je het echter stiekem, met schuldgevoelens en had je er voor je gevoel geen controle over. Dat is met het 80/20 principe niet nodig. Je doet het bewust en gecontroleerd, maakt je er niet druk om en gaat simpelweg verder met je leven.

Bij het 80/20 principe is het wel van belang dat je voor jezelf van tevoren bepaalt wat die 80/20 regel dan precies inhoud. Als jij bijvoorbeeld 2000 kcal op een dag eet zou je kunnen afspreken dat je 400 kcal over houdt voor dat ijsje, die cocktail of het toetjes buffet. Of wanneer jij vijf maaltijden per dag eet jij één maaltijd kiest voor producten waar je op dat moment zin in hebt, passend binnen jouw budget. Hoe je dit doet en hoe je het toepast is voornamelijk een persoonlijke voorkeur. Je kan kiezen voor een grote maaltijd of meerdere kleine maaltijden, zo lang je maar binnen de principes van het concept blijft.

Let op: gebruik het concept niet om jezelf tot misselijkheid toe vol te vreten, omdat je er vanuit jouw visie nou eenmaal toestemming voor had. Neem niet 2, 3 of 4 toetjes, maar houd het er gewoon bij één. Het concept is bedoeld om flexibel te zijn in het maken van keuzes, maar dit betekent niet dat je alle andere principes los kan laten. Deze mindset had je per slot van rekening voorheen ook en dat had niet nou bepaald het gewenste effect. Als je opeens structureel meer calorieën binnenkrijgt dan normaliter en je daarmee een positieve energiebalans creëert, zitten die overtollige kilo’s lichaamsvet er echt zo weer aan.

 

Conclusies

1. Zoeken naar perfectie is zoeken naar falen. In de meeste gevallen is het niet de vraag of je op vakantie zwicht voor die cocktail of het toetjes buffet, het is eerder de vraag wanneer je er aan toegeeft. Om dit soort psychologische gevechten met jezelf te voorkomen, omdat je er voor je gevoel geen controle op uit kan oefenen, is het belangrijk om die controle te creëren. Het toepassen van het 80/20 principe voor flexibiliteit is voor veel mensen een geschikte uitkomst. Dit betekent uiteraard niet dat je dit niet per se toe moet passen. Uiteindelijk is het je eigen keuze of dit werkt voor jou.

2. Spreek met jezelf af wat het 80/20 concept voor jou inhoud. Wat hoort er bij de 20% en wat hoort bij de 80%. Het is van belang om dit van tevoren te bepalen en niet op het moment zelf, want dan heb je er geen controle over. Door van tevoren voor je gevoel een vorm van controle te creëren zal je in de praktijk zien dat je uiteindelijk betere keuzes maakt. Je hoeft namelijk niet het psychologische gevecht te voeren tegen de weerstand van de verleiding, omdat je weet dat je het in kan passen binnen je voedingspatroon als je dat wilt.

3. Het 80/20 principe is niet alleen geschikt voor vakanties maar ook handig om toe te passen in het dagelijkse leven. Zoek naar een template die werkt voor jou en jou voorziet in de principes die het fundament zijn voor het behalen van je resultaat. Onthoud hierbij dat er echter geen ‘slechte’ producten bestaan, het gaat om het totaalplaatje van jouw voeding. De energie balans is en blijft leidend voor jouw gewicht,  ongeacht van welke producten deze afkomstig zijn.

4. Vermijd het gebruik van het woord “cheatmeal”. Ten eerste omdat het simpelweg geen cheaten is en ten tweede omdat dit een negatieve indruk achterlaat. Je oefent er controle over uit en je past het toe in je lifestyle. Van vals spelen is dus geen sprake. Je hoeft het beestje niet altijd een naam te geven.

5. Er zijn veel mensen die een product graag een bepaald label willen geven. Denk hierbij aan gezond of ongezond, Clean of Dirty, goed of slecht, et cetera. Dit is onmogelijk en helemaal niet zonder gekeken te hebben naar het volledige voedingspatroon waarin een desbetreffend product wordt geïntegreerd. Je kunt simpelweg nooit zeggen dat iets dé manier is. Juist daarom is het belangrijk om te ondervinden wat werkt voor jou als individu. Daarom staat in de tekst het woord verboden ook tussen haakjes.

6. Gebruik het concept niet om jezelf tot misselijkheid toe vol te vreten, omdat je er vanuit jouw visie nou eenmaal toestemming voor had. Neem niet 2, 3 of 4 toetjes, maar houdt het er gewoon bij één. Het concept is bedoeld om flexibel te zijn in het maken van keuzes, maar dit betekent niet dat je alle andere principes los kan laten. Deze mindset had je per slot van rekening voorheen ook en dat had niet nou bepaald het gewenste effect. Als je opeens structureel meer calorieën binnenkrijgt dan normaliter en je daarmee een positieve energiebalans creëert, zitten die overtollige kilo’s lichaamsvet er echt zo weer aan. Je zal nog steeds de keuze moeten maken om bepaalde dingen te laten staan.

7. Ontspan en geniet! Gebruik je vakantie niet als vrijbrief om je volledig te laten gaan als je niet wil dat dit ten koste van jouw resultaat gaat, maar het is zonde om jouw vakantie te laten verpesten door jouw houding ten opzichte van voeding. Het gaat om het creëren van een lifestyle die je op een fijne manier kan volhouden voor de rest van je leven, zowel thuis als op vakantie.

Fijne vakantie!

Bron: Personal Body Plan, Timo de Goede

Omgaan met je voeding tijdens je vakantie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven