Salade met biet, makreel en cannellinibonen

 Vandaag weer een heerlijk saladerecept. Je kunt deze salade als lunchgerecht eten maar zeker ook als maaltijdsalade in de avond. Met de groenten, bonen en vis zit hij bomvol goede voedingsstoffen.

Voorbereiding: 10 minuten | Porties: 2 personen

Ingrediënten:

  • 200 g gekookte (liefst biologische) bieten
  • 1 blikje cannellinibonen (125 gram Bonduelle)
  • 1 appel
  • een handje (ca 25 gram) verse baby spinazie
  • 1 blikje Princess makreel naturel (85 gram)
  • sap van een halve citroen
  • 1 eetlepel goede extra vergine olijfolie
  • peper en zout

Bereiding:

Schil de bietjes en de appel en snijd alles allebei in blokjes. Spoel de cannellini bonen onder de koude kraan af en laat ze goed uitlekken. Meng in een grote kom de spinazie, appel, bieten, cannellini bonen, citroensap en de olijfolie door elkaar. Breng op smaak met peper en zout. Verdeel de salade over 2 borden. Scheur de makreel in grove stukken en leg op de salade. Een heerlijke voedzame salade die binnen 10 minuten op tafel staat. Eet smakelijk!

Voedingswaarde per portie: 292 kilocalorieën, 19,4 jam koolhydraten, 14 fram eiwitten, 16,3 gram vetten, 5,6 gram vezels

Ik heb in dit recept cannellinibonen gebruikt, maar je kan deze ook heel goed vervangen door linzen, quinoa of couscous.

 

Cannellinibonen zijn rijk aan eiwitten, vezels, mineralen en vitaminen Deze heerlijke witte boonsoort komt uit Italië. Ze zijn hier in Nederland nog vrij onbekend, en dat is jammer, want naast dat deze peulvrucht net als andere peulvruchten erg gezond is, zijn de bonen erg lekker van smaak. Ze zijn romig-wit van kleur, en zijn niervormig. Gekookt geven ze een heerlijke zachte, nootachtige smaak. Cannellinibonen bevatten weinig calorieën en zo goed als geen vetten. 100 g cannellinibonen bevatten ongeveer 91 calorieën. Ze hebben een lage glycemische index. Dat wil zeggen dat de koolhydraten traag worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. De suikerspiegel in het bloed blijft daardoor stabieler. Een gezonde energiebron dus! Zoals alle peulvruchten zijn ook cannellinibonen heel rijk aan plantaardige eiwitten. Daardoor geven ze snel een verzadigd gevoel. Een ideaal voedingsmiddel voor wie op zijn gewicht moet letten!

Makreel is een vette vis die zeer aan te bevelen is binnen een gezond dieet. De slanke torpedovormige vis is rijk aan essentiële vetten, vitaminen en mineralen. De omega 3 en omega 6 vetten zijn in grote hoeveelheden aanwezig in deze vis. Het beschikt over de vitamines A, B6, B12, C, D, E en K. De mineralen zijn onder andere calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, natrium en selenium. Ook beschikt makreel over eiwit en de antioxidant co-enzym Q10. Door al deze eigenschappen heeft makreel verschillende voordelen.

Rode bieten zijn rijk aan vitaminen en mineralen. Daarnaast bevatten ze veel antioxidanten en ijzer. Deze antioxidanten ontgiften de lever, zuiveren het bloed en hebben op mensen met bloedarmoede een zeer gunstige uitwerking. 

Salade met biet, makreel en cannellinibonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven